Søk i denne bloggen

15. april 2015

Onsdag 15. april 2015

I dag var en av de dagene hvor alle fuglene på Hovindammen skulle stå fremst og ha mat først. Gråmåker, hettemåker, grågås og hvitkinngås hadde en nærgrense på 20 cm. Nå er det ikke helt uvanlig at grågås står og napper meg i buksebeinet når det går for seint med matingen.


Jeg prøver å holde tellingen med hvor mange måker med en eller annen ring som jeg lest av på dammen. Regnearket sier 177, i år. Så da får det være det offisielle tallet. Dette fordeler seg på 6 fiskemåker, 124 gråmåker, 45 hettemåker, 1 sildemåke og en svartbak. Hettemåker regner jeg med at det fortsatt er flere som er på vei og enda flere som stikker innom. Det samme gjelder for sildemåkene. Skulle det dukke opp noen raringer av andre måkearter så skal det nok la seg gjøre å rydde plass til dem også. Gråmåker derimot regner jeg ikke med å se så mange av før til høsten.


Årets første sildemåke med fargering ble J144A. Denne vet ingen mennesker så mye om. Den ble merket som Kjønn (M) , 4K+, på samme sted høsten 2013. Kun sett en gang, av meg på samme sted, siden merkingen. Veldig gule bein. 


Det har vært 8 sothøner på Hovindammen i vår. Bildet over viser en liten disputt om hvor grensene skulle gå (tipper jeg). I den forbindelse dukket det fram 6 stykker hvor alle hadde lyst til å være med. Men det er bare hekkeplass for 2 par. Begge redene var opptatt i dag så da får vi følge med fra rundt 17. mai og se om det dukker opp små søte sothøneunger.


Det har en stund vært 4 toppender som har patruljert vannet. Det er vel tvilsomt at det blir noen hekking på dem her oppe. Flotte fugler som neppe gjør mer galt enn å spise en salamander eller to og irritere sothønene.


Jeg har vært inne på det før og mener det fortsatt. Byduer er undervurdert som foto objekter. Veldig flotte farger og flinke til å innta posisjoner.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar