Søk i denne bloggen

26. mars 2017

Søndag 26. mars 2017

Det er helt klart at det begynner å bli vår - også på Hovindammen. De første hettemåkene og de første sildemåkene har vært innom. Gråmåker blir det stadig mindre av, de som er gamle nok til det skal vel rigge seg til for hekkesongen. Kanskje noen av disse kan ha et stykke å dra mens andre har hevd på en spesiell tue i vårt nærområde. For to år siden var en av vintergjestene som hekket på Ørlandet i Trøndelag.

Så langt i år har jeg sett 211 gråmåker som er ringmerket. 51 % av disse har bare vært innom Hovindammen en gang. 81 % har vært innom 5 ganger eller mindre. JCX11, som ble ringmerket som 2K i romjula 2015 er den som jeg har sett flest gang. Den har jeg sett 50 ganger på 60 besøk. Flink måke.


Svartbakene har i vinter latt seg friste av diverse servering. De kan godt være at de har vist om plassen i alle år men ikke giddet å lande. De er ikke spesielt interessert i å dele noe som helst med noen som helst. Direkte slemme med hverandre kan de (også) være.


Denne svartbaken kan se ut som den er en smule sur. Kanskje den bare har har en dårlig dag eller har stått opp med feil bein først. Disse typene er så store at det er få gråmåker som bryr seg med å lrangle med dem. Kråkene derimot er ikke det minste redd for en sur og gretten svartbak. De samarbeider om å lure disse. Mens en napper den i halefjærene så samler resten smuler fra isen eller drar maten bortover.




Kråka på bilde over synes det går litt tregt med våren og vil gjerne hjelpe til.

Noen av kråkene vet at jeg har en pose med fuglefrø i bagasjerommet. Derfor følger de etter meg når jeg pakker sammen. Jeg prøver da å dele ut en neve eller to på en slik måte at ikke gråmåkene ser det. Kråkene følger godt med og det tar bare sekunder før de er på plass.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar