Søk i denne bloggen

31. oktober 2016

Mandag 31. oktober 2016

Oktober er over. Når det gjelder antall ringmerkede måker så har det vært en bra måned. Oppsummeringen viser følgende (tall fra 2015 i parentes)


  • Jeg har vært innom Hovindammen 25 ganger (13)
  • Gråmåker 46 (9)
  • Sildemåker 3 (3)
  • Svartbak 0 (1)
  • Fiskemåker 17 (4)
  • Hettemåker (13) (6)
Det er blir feil å sammenligne 2016 og 2015 direkte. For det første så har jeg vært der nesten dobbelt så mange ganger som i 2015. For det andre er det ringmerket mange flere fugler siden oktober 2015. Hel 60 av disse hadde ring på beina på disse tider i fjor. Det høye antallet med ringmerkede fiskemåker henger nøye sammen med at mange av disse er ringmerket i området. Litt flaks hører også med.


Årets gråmåker har møtt opp i et greit antall. De er tøffe som toget og går ikke av veien for å fly på en voksen gråmåke, hvis det skulle passe seg slik. Som vanlig er det mange varianter i størrelse  og farge på disse. Foreldrene deres har fått lært dem både å skrike og å gjøre seg stor. Noen av gråmåkene som var her i vinter har også møtt opp. De har lært de unge å spise kattemat. Når alt klaffer så letter gråmåkene fra vannet og flyr mot land - når jeg stikker hånda ned i posen med kattemat. Dette kan bli en fin høst. Jeg håper selvfølgelig på at isen legger seg snart.


På slutten av måneden passet det slik at det ble noen dager med klart himmel og sol samtidig som høstløvet lå på bakken. Når dette inntreffer samtidig er bare å finne seg en fin plass å sitte og så strø masse kattemat mellom løvet. Kråkene lar seg ikke be to ganger og opptrer gjerne. Dette er fotografering som alle kan bedrive. Husk tålmodighet. 


En liten filmsnut av showet og et par bilder av skuespillerne.




En av de fine tingene med å sitte på en sammenleggbar stol ved Hovindammen er at man kommer i kontakt med mange forskjellige folk. Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle fortelle om en dame som kom bort til meg. Det var en godt voksen og hyggelig dame som kom bort til meg og lurte på hva jeg drev med. Det fortalte jeg om, etter beste evne. Etter hvert kom hun fram med at hun var ute for å skape interesse om gud. Slikt er helt greit for meg, selv om jeg ikke følger godt med under slike seanser. Hun pratet om gud og jeg pratet om måker. Ingen av mottakerne hørte etter hva den andre sa. Det ble vel to monologer. Men som sagt, det var en hyggelig dame. Ikke noe galt i at hun stoppet opp og sa det hun skulle si. 


Som kjent nærmer det seg jul. Butikkene er godt i gang og snart får man kjøpt alt man kjøper resten av året men med "jul" foran, Julebrus, juleøl, julesardiner, julekaffe, julekort, osv osv. Til de som tror at de har alt og ikke ønsker seg noe som helst - sjekk bokhylla og se om du har 
"Den store MÅSEBOKA".

Skulle du ikke finne den der så er den å få kjøpt på bestilling hos alle bokhandlere og fra nettbutikken til Nordli. Dessverre var nettbutikken til Nordli nede for vedlikehold akkurat nå.  Bjørn Erik Olsen fra Bodø har skrevet en fantastisk bok om måker. Boka er rikt illustrert med flotte bilder og informerende tekst. Jeg har selvfølgelig sikret meg et eksemplar.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar