Søk i denne bloggen

24. mars 2016

Torsdag 24. mars 2015


Endelig var den første sildemåken på plass igjen. Disse pleier å være litt beskjeden av seg den første tiden. De sitter gjerne på trygg avstand og vurderer situasjonen nøye før de kommer på enkel servering. Jeg har lurt på om de er av den typen som sier "nei takk, jeg spiste før jeg dro hit". Akkurat denne kunne faktisk tenke seg å rappe en brødskive fra gråmåkene og gjorde det. Denne hadde ikke blitt ringmerket så den vet jeg ingen ting om hvor den har vært, men sildemåkene dra på vinterferie til de samme landene som Norske turister. De liker seg best i et belte fra Spania og ned langs vest Afrika.


De to første grågås er også på plass. Vanligvis er det en som er ringmerket med TA04848 m/gemal som først dukker opp om våren. Som vanlig så var disse også litt forsiktig av seg og ville ikke ha brød. Jeg var innom like før det ble mørkt og da var denne beskjedenheten gått over. Da kom de løpende og spiste rett fra hånden. Grågåsa dra også på vinterferie når det blir for kaldt i Norge, men den kommer tidlig tilbake. I milde vintre er det mange som stopper i Danmark mens i kalde vintre kan de dra ned til Spania.

I forbindelse med et foredrag jeg holdt om gås laget jeg en bildeserie på sangen "Grågåsa" med Kari Bremnes. Tillatelse til å bruke sangen ble selvsagt innhentet. Klikk på filmen under hvis du vil høre og se.


Bortsett fra at det har dukket opp både hettemåke og sildemåke så har det ikke skjedd så veldig mye spennende. Det dukket opp en gledelig observasjon på ringmerking.no , en fiskemåke som hadde masse tynn tråd mellom beina ble fanget på Hovindammen i fjor høst. Den tynne tråden ble fjernet og fiskemåken ble ringmerket. Siden så ingen noe mer til den før den dukket opp i London, England her om dagen. Flink måke. 


Akkurat nå er kråkene de mest aktive fuglene på dammen. De vet å utnytte det at det er lite andre fugler. Men bare vent til antallet hettemåker stiger, da får de konkuranse.


Av og til ser jeg at skjærer lander på trestammen. På denne typen bark har de ikke noe problem med å få feste. Denne skjæra festet noe mat i barken.

Dagens siste bilder blir av et par gråmåker. En som ytrer seg om et eller annet og en som bare ser barsk ut. God påske til alle.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar