Søk i denne bloggen

7. mars 2016

Mandag 7. mars 2016

I dag var jeg så heldig å få et stykke skrei på en av byens dagligvarebutikker. Det hører litt med til historien at jeg måtte forklare nøye hva jeg skulle bruke den til. Ekspeditøren ristet på hode og sa versgode.  Fisken var gått ut på dato for oss mennesker, men jeg tenkte at gråmåkene på Hovindammen ikke brydde seg noe om det. Selvfølgelig var det også brød, cornflakes og hundemat på menyen.


Det ble servert beinfri skrei (torsk) gratinert med cornflakes på Hovindammen i dag. Først var det litt skummelt men så ble stemningen bare bedre og bedre. Både gråmåker og kråker sjekket ut hovedretten og flere fant den helt grei. Om det blir noen Michelin stjerner vet jeg ikke.


Etterhvert kom det en svartbak ned på isen og tok over showet. Den brydde seg ikke noe om at gråmåker og kråker også spiste på samme fisken. Svartbaken spiste nok mest av skreien. Det ble en liten film at dagens begivenhet.


Det er ikke hver dag det serveres ekte skrei på Hovindammen.


Svartbaken takket pent for maten før den dro videre.


Det var godt med gråmåker på dammen i dag. Hadde flere ganger over 100 fugler nede på isen. Om det var snøværet eller andre faktorer som slo til vet jeg ingen ting om . Jeg fikk leste av 27 fargeringer og 3 metallringer. To av de med metallringer er faste gjester mens den siste var merket i Østfold sommeren 2014. Flink måke. Så langt i år har jeg lest av 141 gråmåker og en fiskemåke.



J4455, en 6 år gammel gråmåke får æren av å avslutte dagens blogg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar