Søk i denne bloggen

2. mars 2016

Onsdag 2. mars 2015

I mitt forrige innlegg så sa jeg at jeg skulle komme tilbake med hvilke gråmåker som har vært på Hovindammen både i 2015 og 2016. Jeg har nå sett litt på regnearkene mine. Men først en rettelse og en beklagelse. Jeg skrev i forrige innlegg at J7832 sikkert var dratt til en hemmelig hekkeplass, ettersom jeg ikke hadde sett den på en stund. I går landet den på isen som om intet var hendt - det har det vel strengt talt heller ikke gjort.


En helt vanlig dag på Hovindammen

I januar 2015 leste jeg av 45 forskjellige gråmåker på Hovindammen. Tallet for januar 2016 ble 80 og for de som liker prosent så ble det en økning på 178 %. Hovedårsaken til den sterke økningen er at det er blitt ringmerket en en god del gråmåker i området. Flinke ringmerkere. Over halvparten av de gråmåkene som var på dammen i januar 2015 var også her i januar 2016. Disse er:


  • 4190702, ringmerket som 4K i Bærum 2010. Den har, som meg selv, fast plass på isen. Sitter litt til høyre og bak meg. Bruker litt tid på å sjekke situasjonen før den kommer nært nok til at jeg kan kaste en brød bit eller tre rett nebbet til den.
  • 4230536, Ringmerket i Indre Oslofjord som pullus i 2009. Denne er litt mørkere i hode enn den forrige. Dessuten sitter metall ringen opp ned. Lett å kjenne igjen.  
  • 90A73202. Denne er ringmerket på østkysten av Sverige som pullus i 2006. Den har sikkert vært flere ganger på Hovindammen, men jeg har sett den her på dammen 4 år på rad. Alltid i slutten av januar eller begynnelsen av februar.
  • J4151. Denne var så heldig at den gikk i en felle, sammen med mange flere gråmåker, på Oslo Havn, romjula 2014. Den gang ble den aldersbestemt til 3K+. Aldri rapportert fra andre steder enn Oslo.
  • J4168 gikk i samme fella som J4151. Aldersbestemt til 4K+. I 2015 ble den sett i februar på Hovindammen. Neste observasjon var da i desember på Kadetttangen i Bærum. 
  • J5627. Ringmeret i Oslo, desember 2012 som 4K+. Denne er rapportert fra Ørlandet i Sør-Trøndelag.
  • J5794, ringmerket som 4K+ i den tidligere omtalte fella på Oslo Havn. Kun innrapportert fra Oslo, men kan ha vært på mange spennende steder. 
  • J5858, Ringmerket som 5K+, våren 2014 i indre Oslofjord. Alle observasjoner er fra Oslo
  • J7832. Dette er min favoritt gråmåke. Ringmerket som pullus i indre Oslofjord sommeren 2006. Den er sett helt oppe i Lørenskog. Ellers er det for det meste her på Hovindammen den viser seg fram. 
  • J8446, Ringmeret som 5K+ i Oslo sommeren 2014. Kun sett i Oslo.
  • J931A, Fanget og ringmerket i den berømte fella på Oslo havn. Dette er også en gråmåke som trives veldig bra på Hovindammen.
  • JU6A, Denne gikk også i samme fella som de andre, men da var fella satt opp i Moss. Av 66 observasjoner er 65 på Hovindammen og en på Oslo Havn.


Legg merke til den helt til venstre som ikke biter i brødet men den andre gråmåken.

I februar 2015 leste jeg av 23 forskjellige gråmåker som var ringmerket. Tallet for 2016 ble 7, eller 339 % økning. Også her var det noen av 2015 fuglene som dukket opp i år.

  • 4190702, 4230536, J4151, J5627, J7832 og J931A er beskrevet i listen av januar fugler
  • J7813, Ringmeret i Moss som 2K, vinteren 2014. Det ser ut til at den fort fant ut at Oslo var stedet for den. 
  • J907A, dette er også en av de som gikk i fella på Oslo havn i romjula 2014. Dengang var det en 4K+. Alle observasjoner på denne er fra Oslo.

Denne ser litt betenkt ut men så er det to plageånder i nærheten.

Listen over viser bare noen av de gråmåken som er sett på Hoveddammen. Det er mange som har vært innom og mye spennende synes jeg. Det gjelder bare å komme seg ut så er det mye spennende over alt. Det er en fordel om du legger merke til det som er rundt deg.



Avslutter med en hoppende skjære (pica pica). Disse kommer gjerne ut på isen når det verste bråket er over. Det er alltid litt smuler igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar