Søk i denne bloggen

8. november 2015

Søndag 8. november 2015

Nå ser det ut til at de som var innom Hovindammen vinteren 2014/2015 begynner å dukke opp. J7832, med ringen på venstre bein og en annen gråmåke med bare metallring 4190702 har vært innom og lært opp de andre i spising av kattemat. Det så nesten ut som om det var flere som plutselig kom på hva dette var. Så da er vi vel i gang.
  • J7832 ble merket som unge sommeren 2006 i indre Oslofjord. Den var mer eller mindre fast gjest på dammen sist vinter. 21 registeret besøk i løpet av januar, februar og mars. Denne er så liten at jeg tror det er en hunn. 
  • 4190702 ble merket som 4K i Bærum høsten 2010. Med 16 besøk sist vinter må den også regnes som fast gjest. 
Disse to er da ca like gamle gråmåker. De er like ivrige på å stå nært den som mater, meg, Dette er normalt en risiko å ta men generelt gir det mer mat. Jeg håper at det dukker opp flere gamle bekjente. Håper selvfølgelig at isen legger seg snart for da blir det enda lettere å lese ringer.



Så til den siste langveisfarende gjesten. JCR21 ble merket som unge i sommer i Mandal kommune. Dette var ikke noe bymåke men er klekket og merket på en av øyene som ligger lengst sør i Norge. Som en digresjon så ligger det en øy som heter Sandøy like ved. Hva gjør så slike søte små gråmåker i Oslo. Det er ikke godt å si men kanskje det bare ble slik. Men det kan være at den har en uoppgjort sak med ringmerkeren. Jeg skal spørre neste gang jeg ser den.


Kart over merkested og hvor JCR21 er sett. Reiseruten stemmer nok ikke helt. Det er ikke godt å si hvor denne har vært og enda verre å spå hvor den drar. Flink måke.


Så over til Leif. Tipper at dette navnet er avledet av "feil", men det er kun en antakgelse. Dette er en gråmåke som har vært litt uhendig med tildeling av fargepigmenter i fjærdrakten. Tøff gråmåke som viser seg fram for utvalgte fra tid til annen. Jeg har ikke sett denne før den dukket opp på Hovindammen i uken som gikk. Derimot så jeg en slik på havna i Hirtshals, Danmark i desember 2014. Det trenger selvsagt ikke være samme fuglen. Jeg synes det hadde vært greit med en fargering på slike gråmåker slik at man ikke fikk for mange rare tanker i hode. Men, akk, en kan ikke få det som man vil bestandig



Avslutter dagens innlegg med en liten filmsnutt av Leif og diverse fugler på Hovindammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar