Søk i denne bloggen

2. november 2015

Mandag 2. november 2015

Det ble en fin start på november. Fint vær med bra lys og ivrige fugler på Hovindammen. Det ble 6 avlesinger på et forholdsvis kort besøk. Det var totalt forskjellig stemning i forhold til da jeg var her på lørdag. Da skulle de bare sitte oppe på takene eller drive med høydetrening. I dag var det full rulle og stormende jubel.


Gråmåkene er ikke slik at de ikke hjelper en bekjent med et brødstykke.


  • En 1K, fiskemåke med bare metallring, som sitter opp ned på venstre bein. Den er merket i område men jeg vet ikke akkurat hvor og når, da den ikke er rapportert inn, til Stavanger Museum, av ringmerkeren. Denne har vært her veldig mye i høst
  • J66N, 1K, fiskemåke. Denne ble ringmerket i Sarpsborg, Østfold, i forbindelse med ringmerking av knoppsvaner. Jeg fortalte alle fiskemåkene der ned at de de burde ta turen innom Hovindammen i Oslo. Selvfølgelig pekte jeg ut retningen for dem. Denne tok hintet.
  • JZ61, 1 K, fiskemåke, 1K, ringmerket i Oslo i høst. Denne har vært en trofast gjest. Den har skreket omtrent rett inn i øret mitt og spist smuler rundt beina på meg. 
  • J119N, 1, sildemåke, 1K, sildemåke. Klekket og ringmerket i indre Oslofjord. Den har vært mer eller mindre fast på Hovindammen siden midten av oktober. Egentlig skulle den vært dratt til Spania, Middelhavet eller Vest Afrika - for lenge siden. I dag behaget det den å spise rett fra handa. Kanskje derfor den ikke gidder å dra mot sør? 
  • JAX88, merket som 2k gråmåke i Oslo i vår. Dagens observasjon ble første rapport på denne.
  • JAZ40, 1K, gråmåke, ringmerket i indre Oslofjord i år. Denne er sett her på Hovindammen før en gang og rundt om kring i Oslo pluss en snartur til Hurumlandet, Buskerud



Perfekt fotolys i dag. Med dannede gråmåker som modell så bare må det bli bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar