Søk i denne bloggen

31. oktober 2015

Lørdag 31. oktober 2015

Da var oktober måned over. I Oslo har det vært den tørreste måneden siden 1929. Relativt mildt har det også vært. Det som er fint er at man slipper å gå rundt å huske hvordan været har vært. Web sider som dette er mye mer å stole på enn manns minne. Men selv om det har vørt både tørrere og mildere enn gjennomsnittet så er det blitt høst.


Når det gjelder måker så har det vært en grei måned. 33 forskjellige ringer er lest derav 21 nye som jeg ikke har sett på Hovindammen før. Totalt har jeg nå sett 298 forskjellige måker med ringer, i år. Dette fordeler seg på 37 fiskemåker, 116 gråmåker, 120 hettemåker, 23 sildemåker og 2 svartbak. Da jeg begynte på dette året hadde jeg håpet å se 100 forskjellige.

I oktober har jeg vært ved dammen 17 ganger. En fiskemåke med bare metallring som sitter opp ned har vist seg fram 15 ganger. En svartbak som ble merket i Lørenskog i begynnelsen av måneden, har vært der 6 ganger. Litt overraskende at en svartbak har vært så mye her oppe, men velkommen skal den være. En fiskemåke som ble ringmerket i Gdansk, Polen i januar 2014 var en snartur innom. Kanskje den har hekket lengre nord i Norge og var på vei hjem. En hettemåke med Dansk ring var innom noen ganger i begynnelsen av måneden. Den har sikkert dratt tilbake til Aalborg.

Generelt har det vært mange fiskemåker og mindre med gråmåker å se. Kanskje finner de mat andre steder. Kanskje dukker de opp når det blir kaldt. Tiden får vise hva som skjer.



Jeg var der opp en tur i dag også. Det var mørkt og grått. Måkene hadde ikke lyst til annet enn å sitte på takene eller fly høyt. Kråker, skjærer og duer benyttet sjansen og hentet mye mat. Duene spiser maten på stedet mens kråkefuglene hamstrer. De flyr ut og inn og tar med seg så mye som mulig. Håper de husker hvor de har gjemt maten.

Jeg måtte bruke det gamle trikset med å gå min vei for at det i det hele tatt skulle komme noen ned. Det hjelper ikke å bare gå noen meter, man må gå helt forbi det store treet i sørenden før de styrter ned. Da kan man gå litt tilbake. Dette virket i dag også. Jeg fikk i det minste se en hettemåke med grønn ring og en gråmåke med sort ring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar