Søk i denne bloggen

18. oktober 2015

Søndag 18. oktober 2015

Dagens blogg handler mest om en fiskemåke og om ungdommen nå for tiden. Ettersom dette først og fremst er en blogg om måker på Hovindammen så får vi ta det først.

 


På fredag dukket det plutselig opp en fiskemåke (Larus canus) med rør ring og hvite bokstaver - TH13. Slike opplevelser er alltid spennende. Ringen sier tydelig at denne ikke er ringmerket i Norge. Selvsagt husket jeg ikke hvilket land som bruker T som første bokstav. Spenningen er på topp helt til jeg kommer på at jeg kan sjekke om noen andre har sett den før og registret den på www.ringmerking.no/cr . Jeg har jo akkurat fått superrask 4G fra Netcom, så det gikk fint. Der stod det klart og tydelig at den var merket i nærheten av Gdansk i Polen som 2K i januar 2014. Den var sett her i byen flere ganger i tidsrommet februar til april. Dog på vestkanten av byen. Det er her "ungdommen nå for tiden" kommer inn i bilde. Mer om dette i avsnittet under kartet, som viser hvor denne fiskemåken er sett.

Nå vet jeg lite om trekkrutene til fiskemåker. Trodde at de stort sett dro til områdene rundt Nederland og til Frank Major Nå vet vel ingen hvor denne har sin opprinnelse. Ikke vet vi hvor den har vært mellom ringmerking og de gangene den er blitt dett i Oslo. Flink fiskemåke.



Så var det over til "ungdommen nå for tiden". Jeg har fått et bestemt inntrykk av at disse skal være late, sitte foran en PC og bare sløve. Eller det som verre er! Men i Oslo har vi minst en som ikke gjør dette. Han er på de utroligst steder - til de utroligste tider - og finner de utroligste måker. Gamlinger som meg har mye å lære her. Nå er det slik at når jeg finner en ringmerket måke så har han sett dem før meg. Konklusjonen er "Slipp ungdommen frem".

For de som ikke er inne i alle begrepene så er en "Pullus" en fugleunge som ikke kan fly. Når de har lært seg det så blir de 1K, som betyr at de er i sitt 1. kalenderår. 1. januar blir alle 1K fugler 2K. 


I den senere tid har det vært noen 1K sildemåker innom Hovindammen. Noen har vært ringmerket og noen ikke. Den på bildet er ringmerket som pullus i indre Oslofjord, mens andre er merket som 1K rundt omkring i regionen. Det har også vært en 1K sildemåke som har holdt til på dammen i en tid nå. Den ser litt desorientert ut. Den står foran meg og tigger brød. Når den får det så spiser den ikke det med en gang men går rundt med det i nebbet. Jeg har regnet med å finne den død der opp men det har ikke skjedd. Om slike eksemplarer kommer seg sørover til Spania eller Marokko før det blir for kaldt vet jeg lite om. Kanskje den skulle hatt en slik flott fargering slik at min nysgjerrighet blir tilfredsstilt.  
Det har også begynt å bli flere flotte gråmåker på Hovindammen. 1K gråmåkene har lært seg at det kan være greit å gjøre seg stor og skummel for å tak i maten. De er heller ikke fremmed for å skrike litt eller lage masse bråk. Disse enkle triksene virker veldig ofte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar