Søk i denne bloggen

8. oktober 2015

Torsdag 8. oktober 2015

Uansett om vil eller ikke så er det høst nå. De ivrigste har sikkert allerede begynt å planlegge hvor de skal feire jula, hva de skal spise, hva de skal ha på seg og hva skal kjøpe i julegave til den enkelte. Dagene er blitt betydelig kortere og temperaturen går nedover. På Hovindammen merkes dette på at det er færre små måker og flere store.

I dag traff jeg på en gruppe med 1. klassinger fra en av skolene i område der oppe. Tilfeldigvis fant jeg også en død hettemåke, J28N (merket på Hovindammen som 2K og har ikke vært sett noen andre steder). Jeg plukket opp måken og viste den fram. En av elevene kom fram til at det var en måke. Det var stor stas å studere fjærdrakt, føtter og nebb. Jeg fikk mange spørsmål om hvordan den den var dødt, om ikke familien savnet den, hvor jeg fant den og om vi skulle begrave den. Pluss masse mer som jeg ikke helt husker lengre. Jeg hadde glemt av at det var mulig å stille så mange spørsmål. Men det var veldig trivelig å hilse på en så interessert gjeng med 6 åringer. Jeg delte ut URBPOP brosjyren, som omhandler ringmerking av fugler med hovedfokus på måker og andre fugler som trives i byene. Etter dette så stilte de pent opp på rekke to og to og vandret videre mens de vinket og ropte "ha det". Håper vi treffes igjen.


I dag var det ikke så mange hettemåker og fiskemåker igjen. Det blir nok litt stusslig når alle er dratt. Fiskemåke unger har som kjent en høy og intens lyd når de framfører skriket sitt for å rydde de andre unna. De er programmert til å gjøre det så det får man finne seg i når man posterer seg med cornflakes og brød på steder hvor de holder til. De fleste hettemåkene har for lengst dratt men noen få henger fortsatt igjen i området. Kanskje de ikke har tenkt å dra mot sør.


I dag var det ganske mange gråmåker og 2 svartbak på Hovindammen. Kun en av gråmåkene var ringmerket mens hele en av svartbakene var også merket. Gråmåken var merket som unge i indre Oslofjord i sommer. Svartbaken var merket som 1K i Lørenskog i går.


Gråmåker er flotte dannende fugler som vet å skrike, på sin måte. De er veldig stilig når de tar sats med hode helt nede mellom bena, retter ut halsen og skriker alt de er god for. Trivelig! Desuten så kan det jo være at det kommer gråmåker fra andre land og lengre bort i Norge. Svartbak er også velkommen. Det er egentlig ikke noen som ikke er velkommen.


For noen dager siden fant jeg to føtter som har tilhørt en høne eller kanskje en hane, hva vet vel jeg som ikke er Biolog. Om det var samme føttene gråmåkene fant igjen i dag eller om det er to nye vet jeg ikke. Uansett så svømte de rundt og gikk på land med disse. Jeg så ikke at de spiste dem men det skulle nok svartbaken, JC101, ha kapasitet til.




I byens parker kan alle ta en hvil på benkene. Her er det en 1K fiskemåke som benytter seg av tilbudet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar