Søk i denne bloggen

29. april 2015

Onsdag 29. april 2015 


Jeg har ventet lenge på å få lese av sildemåke ringer. Når sant skal sies så har jeg leste av en, J144A. Den ble merket her på Hovindammen som Kjønn (M) , 4K+ - høsten 2013. I fjor ble den ikke rapportert inn, men for et par uker siden så sto den bare plutselig på en av steinene langs veien. 

I dag var det ikke veldig stor stemning. Noen fiskemåker og noen hettemåker. De kom inn for litt brød, kattemat og cornflakes, men det var vist ikke så spennende. 

Av en eller annen grunn fant de store måkene plutselig på at de skulle ha litt av maten de også. Når slikt skjer gjelder det å følge godt med. Bak noen andre gråmåker og sildemåker så fikk jeg øye på en orange ring med sorte tall. Febrilsk leting og en del stygge ord og tanker over at ikke autofukusen jobbet fort nok. Tålmodighet lønner seg veldig ofte. Plutselig sto TN4T med orange ring rett foran meg. Det som er helt sikkert er at denne er merket i England og da sansynlig vis nordøst for London. Ringmerket av The North Thames Gull Group . Etter hvert så kommer det sikkert mer opplysninger om hvor og når denne er merket. Kanskje er det flere som har sett denne.


En annen sildemåke, med kun metallring, har lekt med meg i det siste. Den har vært raskt oppe på land og like raskt ute i vannet. Jeg har prøvd å fotografere ringen men har ikke lykkes med det, før i dag. Denne hadde Norsk metallring på foten. Sannsynligvis merket i Østfold. 

Det er mye mer spennende der ute så følg med. Plutselig er det en oppdatering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar