Søk i denne bloggen

5. januar 2016

Tirsdag 5. januar 2016

Nå har vinteren kommet til Oslo, med litt snø og noen kuldegrader. Dessverre så har det også vært en del overskyet og grått, men nå ser det ut til å ordne seg. Prognosene viser temperaturer mindre lavere enn - 10 °C. Da pleier det å blitt fart i gråmåkene.


I dag dukket det opp en flott gråmåke med gule bein slik det gjerne gjør om vinteren. Det sies at disse kommer fra øst. Første tanke var selvfølgelig at dette kunne være en gulbeinmåke, men fugleboka sier nei. Det er for mye svarte streker på hode, hals og nakke. Dessuten skal nok beina være enda gulere. Tro jeg. Men et trivelig besøk var det. Som dere ser så er dette en sivilisert gråmåke som spiser cornflakes.


I dag var gråmåkene i humør til å sloss om skorper og skalker. "First Prize" kneippbrød som har ligget i bilen noen dager er ypperlig til dette. Kråkene er gjerne med på slike show. Det kunne jo være at det ble en bit til dem også. Jeg tipper at gråmåkene oppfatter kråker som plageånder. De er utrolig flinke til å plage og til å stjele maten fra gråmåker. En av fordelene med slike kamper er at det blir en del skrik og skrål som igjen fungerer som melding til alle andre måker i området. Det hender ofte at det kommer flere som vil være med når slike aksjoner er startet.


I dag ble det 11 avlesinger på Hovindammen. De fleste var gamle kjente men også et par nykommere. Det har blitt ringmerket noen gråmåker ikke så langt fra dammen, nå i vinter. Av disse har jeg hatt besøk av ca 15%. Noen har helt sikkert vært her før de ble ringmerket men de er litt lei å holde styr på før de blir ringmerket. 

Det er forøvrig tydelig at ganske mange av gråmåkene kjenner rutinene. På en god dag, som i dag, så møter de fram når bilen kommer. De tar gjerne noen runder over meg med piping og skrik slik at andre får beskjed om at nå er han der typen på plass igjen. Så er det å plassere seg strategisk ute på isen. Jeg pleier å rigge til stativ, kamera og stol før jeg begynner å dele ut fra menyen. Først litt Cornflakes, og er de ivrige så kommer alle ned før jeg er tilbake til kameraet. Det spiser på dette til jeg har fått lest av ringene. Så er det å spe på med kneippbrød, gjerne fra Rema1000, og skulle de bli sære og vanskelig å ha med å gjøre så er det det katte- eller hundemat. Kommer de ikke da kan man nesten bare gi opp. Kråkene er veldig ivrige på hundematen. På Kiwi får man nå kjøpt 5 kg sekker med "First Prize" hundemat til en grei pris. 

Min påstand er fortsatt at det er mye spennende der ute.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar