Søk i denne bloggen

2. januar 2016

Lørdag 2. januar 2016

Plutselig var året 2015 og vi er på vie rundt sola en gang til. Denne runden kalles år 2016, merkelig nummerering men slik er det nå bare. Året startet med sur vind fra nordøst. Det kjentes som den kom rett fra Sibir - den hadde bare vært en tur på Nordpolen en tur for å bli ekstra avkjølt. Termometret, derimot, viste bare - 2°C. 

Ryktene om at det var sett en måke med rød fargering på en miljøstasjon, også kaldt søppelsortering, trigget meg så pass mye at jeg tok en tur til Hovindammen. Gråmåkene var vist enig med meg i at i slik vind så er det best å gjøre minst mulig. På bildet under er det en som har pakket bena godt inn i fjærdrakten og ligger med nebbet mot vinden. Jeg satt forøvrig med ryggen mot vinden. Skulle det komme en trussel så var det gråmåken som først ville ha oppdaget dette og stukket av. Det var ikke noe særlig fres i noen av oss.


Den røde fargeringen så jeg ikke noe til. Det ble 8 avlesinger i dag. 7 gamle kjente og en ny. J2913, har jeg sett et par ganger før men ikke her på Hovindammen. Denne ble merket som 2K, Kjønn (M) , i Bærum høsten 2011. Dette er kanskje en av dem som liker å farte litt omkring. Etter merking er den sett i følgende kommuner - Oslo, Drammen, Bærum, Moss, Lier, Drammen, Bærum, Nedre Eiker og så Hovindammen, Oslo. 


J7832, var den som jeg så flest ganger på Hovindammen i 2015. Den har nå rukket å komme i sitt 10. kalenderår altså 10K. Hvor den har vært de siste dagene er ikke godt å si, men den har møkket seg til. Kanskje var det noe mat den skulle ha tak i. Tenker den vasker seg når den kommer ut i fjorden til kvelden. 


JU6A, er også en gammel bekjent. Den var innom dammen i januar, mars, oktober november og desember 2015. Den pleier ikke å vise seg fram for ofte når den ikke er her. Kanskje har den funnet seg en flott hekkeplass eller bare driver med noe helt annet. 

Dagens største sensasjon var et menneske som var ute å luftet hunden sin, eller var det omvendt, i bare shorts og tykk jakke. La oss håpe at han var ferdig med sine hekkinger. Nest største sensasjonen var en svarttrost som dukket opp og spiste litt smuler. Den minste sensasjonen var at jeg ble kald, lei og dro hjem. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar