Søk i denne bloggen

10. januar 2016

Søndag 10. januar 2016


Selv om det er litt kaldt går det fint å være på Hovindammen for å se etter gråmåker. For meg er det bare å kle godt på meg, finn litt ly for vinden, ha litt måke mat klar og vente. Nå er det nesten bare gråmåker på dammen. Det er noen få fiskemåker som er innom og får litt mat før de drar sin vei igjen. Jeg vet ikke om gråmåkene fryser på beina men de er raske til å riste snøen av dem og putte foten langt inn i fjærdrakten. Ikke tar de ut føttene før like før landing. Typen på bilde under er kanskje en halvmeter over bakke og det er kun litt av høyre fot som er på vei ut av fjærene. 

Hvis du har sett at en måke letter fra en lysstolpe for å gi plass til en annen så er det nok ikke fordi den som satt der er spesielt høflig, men det hadde blitt mye styr ved å få en like tung måke i hode. Det ser nesten ut som om gråmåkene prøver å jage de andre ut av gropene de har lagd seg i snøen. Fortsatt mye styr med å få en kollega som kommer deisende ned fra oven. Kanskje er det like greit å flytte seg. Det er sikkert ikke dumt å overta en fiks ferdig grop.



Interessen for å få servert mat når det er kaldt er varierende. Av og til kan hele gjengen rykke ut med øyeblikkelig virkning mens andre ganger ligger de bare i snøen og ser på deg. Akkurat samme oppførselen som når det er varmere i været. Kanskje lurer de på om du ikke skal gå din vei slik at de kan stikke bortom og rydde opp etter deg eller meg. Det er helt sikkert at gråmåker og kråker har vunnet mange flere slike stillingskriger enn jeg. Det er forøvrig et godt triks, når ingen ting annet hjelper, å late som man går. Det er bare å samle sammen sakene sine og gå et stykke så er de der. Det varierer litt på hvor langt jeg må gå, av og til må jeg sette meg helt inn i bilen før de rydder opp.


Illustrasjons bilde, langt nebb og snø er ingen god kombinasjon.


Ettersom det har snødd og blåst i dag så har jeg vært inne store deler av dagen. Jeg har kun vært en liten tur i nærområdet for å få frisk luft, forbrenne litt fett og for å oppleve været. På slike dager, også, får slike som meg en del ideer. Dagens stunt var å lage et kart over hvor de gråmåkene som jeg har sett på Hovindammen er blitt sett - andre steder. De som dratt lengst for å besøke dammen kommer fra Kvitsjøen nord i Russland. Det vil si - de som ikke er ringmerket aner jeg ingen ting om hvor de er klekket eller har vært. Det er blitt ringmerket en god del gråmåker både i Oslo og i Østlandsområdet. Selvsagt har ikke alle vært på Hovindammen, men en helt grei prosentandel. 

Lokasjonene fordeler seg på disse kommunene - Arendal, Asker, Askim, Bamble, Bærum, Drammen, Farsund, Fredrikstad, Frogn, Gjøvik, Gävle, Halden, Hamar, Hurum, Høyanger, Karlstad, Lier, Lillehammer, Lørenskog, Mandal, Moss, Nedre Eiker, Nesodden, Oslo, Rygge, Røyken, Sandefjord, Skedsmo, Stavanger, Tønsberg, Uppsala, Vendsyssel, Vestby, Ørland og Ås.

Dette gjelder kun Gråmåker. 


Avslutter med et bilde av en helt alminnelig kråke, som har dratt frakken godt nedover føttene 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar