Søk i denne bloggen

26. januar 2016

Tirsdag 26. januar 2016


Nesten helt etter programmet dukket det opp en gråmåke med stor metallring på høyre fot. Etter noen bilder fikk jeg bekreftet at det var den Svenske gråmåken (gråtrut) som hadde tatt seg en tur for å hilse på. Det er nå 4. vinteren at jeg har lest denne ringen, 90A73202, på Hovindammen. Fuglen ble ringmerket før den kunne fly, på den Svenske østkysten sommeren 2006. Så langt jeg vet så har den ikke blitt innrapportert fra andre steder i Norge. Flink måke.

Datoene jeg har rapportert denne inn til Stavanger Museum er :
31.01.2013
03.02.2014
02.01.2015
26.01.2016


En av de måkene jeg har fulgt med på, som ikke er ringmerket, er en gråmåke med litt ekstra utbygg på nebbet. Jeg tror det var samme fuglen som var her i fjor vinter og som har møtt opp mange ganger i vinter. Nå ser det ut som ekstrautstyret snart faller av og at den får mer normalt nebb igjen. Spørsmålet er da hva jeg skal kjenne den igjen på. 


I dag var det en svartbak innom dammen. Den jagde bort alt som het gråmåker og kråker fra den største brød skalken, rev den i biter og spiste den. På bilde under var det en gråmåke som tøffet seg litt og ble satt på plass. For de som trodde dette var vennlige omfavnelser så er det absolutt ikke det! De fleste vet at svartbak ikke skal terges. Her i høst var det en ung fiskemåke som løp bort til en svartbak og skreik "dirrrrrrrrr". Svaret var et kakk i hode og en lusing fra venstre og så fra høyre, eller var det omvendt. Den stakkars fiskemåken sjanglet der i fra. 





Her om dagen dukket det opp en veldig pen gråmåke. Helt hvit i hode og på halsen. Det er stor variasjon i fargen på fjærdrakten. Noen er lyse og andre har mye svarte striper. Ettersom jeg er et enkelt menneske så vet jeg ikke hvorfor. Men jeg er villig til å lære.


Neste gråmåke er en representant for de som ble klekket sommeren 2015. Mange sier at fugler blir født men de klekker da ut av et befruktet egg etter ruging i x antall dager og netter. Vi kommer forøvrig alle fra et egg.


Dagens siste bilde er gråmåker som deler Cornflakes uten å bråke eller sloss med hverandre. Dette skjer fra tid til annen. Onde tunger vil ha det til at gråmåkene får gule føtter når de spiser Cornflakes :-) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar