Søk i denne bloggen

16. januar 2016

Lørdag 16. januar 2016

I går ble VIXEN Blog Awards 2015 delt ut i Oslo. Det er en skandale at ikke denne bloggen engang ble nominert. Jeg skal klage. Hvis det finnes noen som ikke vet hva denne prisutdelingen er så er det et magasin for mote og livsstil som deler ut priser til folk som nesten bare sitter hjemme og blogger om det de får best betalt for. Jeg tror det er en forutsetning at de har dyttet inn silikon og andre skumle greier både her og der. Jeg har gjennom mange år opparbeidet meg et solid fettlag ca midt på kroppen.


I går var jeg på Hovindammen, som vanlig. Gråmåkene var ganske ivrige og møtte opp allerede da jeg kom ut av bilen. De hadde ikke noe som helst problemer med å spise cornflakes etterhvert som jeg strødde ut. Men av en eller annen grunn så ble de litt urolig og stakk av flere ganger. Jeg så ingen hauk og det kan godt være andre årsaker til at de stakk av i tur og orden.

Det som var litt spesielt var at det var to gråmåker med kun metallring, som jeg neppe har sett før. Jeg klarte ikke å lese av alle tallene men de er ringmerket i Norge. Slikt kan gå ut over nattesøvnen. Det jeg vet er at den ene har disse tallene ???5502 og den andre 42795?? - da er det vel bare å jobbe videre. Jeg blir litt ivrig på slike utfordringer.



Denne metallringen kjenner jeg godt. Merket i indre Oslofjord som pullus i 2009. Jeg så den 16 ganger i 2015 og 5 ganger så langt i 2015. Alltid her på Hovindammen. Flink måke. En annen flink måke som dukket opp i går var J8449 som ringmerket omtrent på samme plass, som pullus, i 2014 og ikke innrapportert siden.


Til slutt noen ord om kråkene. Blir det for mange gråmåker så trekker de seg gjerne litt tilbake. Men finner de en enslig en som driver med en litt stort stykke så stjeler de dette med stor selvsikkerhet. den enslige gråmåken har ikke en sjanse til å holde maten. Kråker kan som kjent samarbeide og gjør det. Framgangsmåten er at de samler seg en hel gjeng rundt måken og plager den ved å hoppe mot den og ved å nappe den i halefjærene. Så er det å danne en tett ring rundt brødstykke og dra det med seg. Det kan til og med virke som om de sørger for at mange får en bit av brødet.



Her er en liten film fra showet.



B7454C0F-5976-4609-B1F054507F461244-07AF67D6-2ADF-4447-905E88CEA8CAB187
B7454C0F-5976-4609-B1F054507F461244-07AF67D6-2ADF-4447-905E88CEA8CAB187

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar