Søk i denne bloggen

30. januar 2016

Lørdag 30. januar 2016

Da er det bare å konstatere at Januar er over. Det er ingen grunn til å bekymre seg over det. Her i Oslo er dagen er blitt 1 time og 53 minutter lengre, siden nyttår. Meteorologisk institutt melder via yr.no at snittemperaturen var -5,7 grader, 1,4 grader under normalen. Høyeste temperatur var 7,3 grader (29. januar), og laveste var -16,4 grader (15. januar). Det var fakta om været, så over til mine notater om gråmåker.


I Januar har jeg sett 80 forskjellige gråmåker med en eller annen ring. 75 av disse hadde fargering og 5 hadde kun metallring. Like etter nyttår var det også en ringmerket fiskemåke innom dammen. 49 av disse er ringmerket i Oslo, 11 av disse er ringmerket i år - Flinke ringmerker. 21 gråmåker er ringmerket i Akershus fylke, 7 i Østfold, 1 i Vest-Agder, 1 i Russland og 1 i Sverige.


J7832 er den gråmåken som var her flest ganger i Januar. Den var innom Hovindammen 79 % av de gangene jeg var der. Det ser nesten ut som om den også liker seg her. Den ble ringmerket som unge sommeren 2006 i indre Oslofjord. Den fikk fargering montert et par år siden i Moss. Jeg har sett den veldig mange ganger, også før den fikk fargering, og alltid på Hovindammen. Det kommer selvfølgelig av at jeg er her veldig mye. Jeg har bestemt meg for at dette er en hunn pga størrelsen. Sjansen for at dette er riktig er 50 %. J7832 er sett andre steder. Ettersom den ble ringmerket i Moss så har den uomtvistelig vært der. Den er også sett på Langvannet i Lørenskog, på et tak på Ulven i Oslo og nede på havna. Den pleier å sitt litt utenfor resten av flokken, til høyre for meg. Der er det lett å kaste noen målrettede brødbiter. Da er det bare å tilføye - Flink måke!

Den eldste gråmåken som har vært innom er klekket og ringmerket, med metallring, sommeren år 2000. Det gikk 13 år før den ble rapportert inn til ringmerkingsentralen ved Stavanger museum. Heldigvis fikk den utlevert fargering i februar 2014, så da har det blitt noen flere observasjoner. Alle observasjoner er fra Oslo, men etter som det kan gå lang tid mellom hver gang så har den nok tatt seg noen turer.

Avslutter med et kråkebilde og et bilde av en bydue. Kråkene er veldig kjekke å ha på Hovindammen. Når de kommer ned fra trær og hustak så kommer gråmåkene også. De kommer nok inn under kategorien "plageånder" men det får så være. Bydua syntes jeg var så pen at jeg den fikk avsluttingen av dagens blogg. Neste innlegg blir i februar.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar