Søk i denne bloggen

2. oktober 2016

Søndag 2. oktober 2016

Oppsummeringen av hva jeg sett av måker i september er veldig enkel. 56 forskjellige individer.

  • 19 fiskemåker
  • 16 hettemåker
  • 12 sildemåker
  • 9 gråmåker
Dette er den måneden i 2016 med minst antall observasjoner og minst antall individer. Jeg hadde en ukes ferie i september og det kan ha påvirket antall individer som har blitt observert, men neppe på hvem som har møtt opp.

Fiskemåkene har møtt opp slik de pleier. Det har blitt merket ganske mange av dem i Oslo siden i sommer, men dette er rastløse fugler som ikke sitter på samme steinen for lenge. Ingen overraskelser når det gjelder fiskemåker denne måneden. 1K fiskemåker sørger alltid for å dra opp stemningen både når det gjelder lyd og bevegelse.

Hettemåker har det derimot vært overraskende mange av både 1K og voksne. De burde ha tatt til vettet og flydd mot sør. Kanskje det milde været har gjort at de har drøyd vinterferien litt. 


Sildemåken har nok dratt sin vei. Det var to 1K innom på lørdag 30. september. En med ring og en uten. De voksne dukker nok opp igjen i løpet av Mars mens årets produksjon av sildemåkeunger drøyer det nok med å møte opp med 3- 4 år.

Jeg har rapporter inn 158 observasjoner til ringmerking.no/cr i september og har passert 2000 observasjoner i år. Håper dette kommer til nytte både nå og for fremtiden.


I september har det vært både Skjeand og krikkand på dammen. Det er alltid spennende med nye arter. Disse har kommet og dratt som det passet dem.


På fredag, mens jeg satt på Hovindammen og fotograferte måker, kom det en mann ruslende. Han satte seg på benken og begynte å mate duer og måker. Han sa ingen ting før han skulle gå. Da dro han opp en pengeseddel fra lommen. Pekte på mannen på pengeseddelen og seg selv og sa "Mao". Ut fra det tolket jeg det til at han het Mao akkurat som manne på pengeseddelen, Mao Zedong. Jeg sa da at jeg het John, på Norsk. Men så begynte han å vifte med armene, opp og ned. Det tolker jeg som om han likte fugler. Da han gikk lo han godt og gav meg pengeseddelen. Det er "1 Yuan" fra 1999. Etter dagens pengeverdi er den verd NOK 1,21. For meg er det et minne om en trivelig mann jeg traff.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar