Søk i denne bloggen

30. juni 2016

Torsdag 30. juni 2016

Ikke nok med at juni måned er over men halve året er også over - eller kanskje vi kan si at vi har enda en halvdel igjen av dette året.


Juni avsluttet med litt regn men ellers har det vært en helt OK måned, både med vær og med fugler. Typen over var kanskje ikke helt fornøyd med regnet som kom i dag. Jeg har vært 22 ganger på Hovindammen i denne måneden. Jeg har sett følgende forskjellige fugler som har vært ringmerket:

  • 6 sildemåker
  • 10 gråmåker
  • 11 fiskemåker
  • 60 hettemåker
Dette er omtrent det samme som i fjor unntatt antallet hettemåker som kun var 26. Om det har noe som helst betydning tror jeg ikke men for slike som meg som liker tall er slikt greit å ha notert. 


Årets første 1K hettemåke dukket opp i går, 29. juni. Det var et annet individ der i dag, som ikke var så grå over hode. Den som var der i går trakk seg unna når de andre hettemåkene stupte ned på en brødbit, mens den som var der i dag var først på maten og ble inne i midten av gjengen.


Det har akkurat vært "skjeve dager" i Oslo. Kanskje denne var med der?


Halvårsresultatet for avlesinger på Hovindammen er brukbart. Jeg har bare 2015 å sammenligne med. Bilde under viser grafen for 2015 og 2016. Den blå søyla er hele 2015 og den røde er til nå i 2016. Antall ringmerkede hettemåker er større enn i fjor, men nå drar de snart på vinterferie så dette tallet blir ikke stort større. Det mangler 4 ringmerkede gråmåker på fjorårets tall. Utfra erfaring så kommer det til å komme noen av de som er ringmerket i sommer, så dette kommer til å ordne seg. Når det gjelder fiskemåker og sildemåker så er jeg litt i tvil om hva jeg skal tro. Kanskje raser det inn med fiskemåker litt senere i høst - kanskje ikke. Det mangler 8 sildemåker på å tangere fjordåret. Jeg får sette min lit til at de som har ringmerket sildemåke unger har pekt ut retningen til Hovindammen. Jeg har oppfordret til det.



Voksne gråmåker skal normalt være opptatt med å oppdra ulydige unger på denne tiden. Kanskje blir de lei hele opplegget og trenger en bytur. J8446 er forøvrig godt kjent med rutinene på dammen. Den har vært her før!


Hukommelsen er som kjent ikke noe å stole på. Jeg hadde trodd at det var flere unge gråmåker som skulle bli igjen i området. Noen få har vært innom i juni. Det er greit å få seg et bad i ferskvann fra tid til annen.


Sothøne ungene er nå blitt så stor at de jager sildemåker selv.


Det er alltid kjekt å ha et bilde av en kråke å avslutte med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar