Søk i denne bloggen

30. mars 2016

Onsdag 30. mars 2016

Vips - der var mars måned over. Jada, jeg vet at det er en dag igjen men da er jeg forhindret fra å møte opp. Jeg har forøvrig vært der 22 ganger i mars, noe som skulle gi en helt ok dekning.


Larus fuscus 

I tørre tall så har jeg rapportert inn 241 observasjoner til ringmerking.no , dette fordeler seg på 95 individer som er fordelt på 68 gråmåker, 24 hettemåker og 3 sildemåker. Gråmåke, JCU80 har vært på Hovindammen 15 ganger og er månedens fugl.


JCU80, 2k, Bestemt kjønn M, gikk i fella på Oslo havn i januar 2016. Den er også sett i Drøbak og på Østensjøvannet. Den er litt tøff og går ikke av veien for et skrik eller en kamp. Flink måke.


En viktig begivenhet er at de først hvitkinngås er kommet tilbake fra vinterferie i Nederland. Akkurat som i fjor var det AFA og AUB som kom først. Etter å ha gresset sammen med andre gås i 6 måneder i Nederland så husket de hvordan en brødpose ser ut. To av de faste grågås er også møtt opp.


For den som har fulgt bloggen igjennom vinteren så har jeg presentert en gråmåke med litt langt over nebb. Jeg tror at det var denne gråmåken som var innom i dag, men helt sikker kan jeg ikke være da den ikke er ringmerket. Hvis det var riktig måte så har den nå mistet overbygget og har bare litt for langt over nebb.

Det strømmer fortsatt på med hettemåker, som skaper liv og røre rundt seg. Foreløpig har jeg lest av 24 hettemåker med Norsk plastring, 1 med Norsk -, 1 med Belgisk -, og en med Svensk metallring. I hele 2015 så jeg 129 forskjellige hettemåker som var ringmerket på Hovindammen.


Avslutter med et litt annerledes bilde av en stokkand. De som har greie på fuglfotografering synes ikke noe om bilder av stokkand. Det er vist nok for vanlig og sjelden spennende. For å drepe en hver interesse hos nybegynnere innen fotografering pleier de å benevne stokkand som gressand - gjerne i en så nedlatende tone som mulig.

3 kommentarer:

  1. Jeg så to svaner på Hovindammen i dag. Har aldri sett det før, er det uvanlig?
    Hilsen
    Kjell Tage Øhman.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen.
      Det har jeg heller ikke sett før. Jeg får ta en tur på fredag og se om de er der enda og om de er ringmerket.

      Slett
    2. De fløy sin vei i kveld...

      Slett