Søk i denne bloggen

29. november 2015

Søndag 29. november 2015


November er mer eller mindre over. Det har kommet is på Hovindammen. Lyset kommer ikke ovenfra lengre men fra siden. Dagene er korte og det har ikke blitt så mange turene til dammen. Men jeg har hatt besøk av en gråmåke med ring fra Russland, en gråmåke som ble ringmerket i Vest-Agder  og en fiskemåke med grønn ring fra Rogaland.


Kråkene er kommet tilbake til Hovindammen. Hvor de har vært i sommer er ikke godt å si. De som dukket opp nå i høst var ferdig utlært i spising av både kattemat, hundemat og cornflakes. Det kan selvfølgelig ikke utelukket at noen av disse var innom i løpet av sist vinter. Det gjelder å holde seg inne med kråkene da måkene til en viss grad har nytte av deres vaktegenskaper. Av og til varsler kråkene at det er hønsehauk i område selv om det ikke er det. Det er ikke alltid at måkene bryr seg om det, men duene letter alltid og da blir det lettere å komme til maten på bakken.


JV25 fra Rogaland

Denne måneden har jeg lest av 23 forskjellige gråmåker med ring, 1 sildemåke, 5 fiskemåker og en hettemåke. Tilsammen 30 forskjellige fugler. I år har jeg nå sett 309 forskjellige måker med en eller annen ring.

Noen av disse har jeg ikke sett før, mens andre har vært innom før. Det er en fiskemåke med metallring som sitter opp ned på venstre fot som har vært innom omtrent vær gang jeg har vært der. Flink måke. Flere av de som var faste gjester sist vinter har dukket opp. J8682 - er et annet eksempel på rare gråmåker. Den var innom i går, 28. november. Siste observasjon av denne var 2. januar på samme sted. Flink måke. 


I går hengte jeg opp en kongle med fett fra Rema 1000 i dag, slik at kråkefuglene skulle ha noe å trene sin kreativitet med. Kråker var for tunge på den tynne kvisten. De prøvde å knekke kvisten men den var for solid. Kaier og skjærer kunne sitte på både fettklumpen og kvisten. Da drysset det ned og der satt en gjeng med kråker og bare ventet. En skjære prøvde å løfte stroppen opp slik at klumpen skulle ramle ned, men jeg hadde hengt den over en annen kvist som gikk på tvers. Tipper at de har fått den ned nå.

Her er en liten film fra showet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar