Søk i denne bloggen

1. august 2015

Fredag 31. juli

Juli måned er over og de fleste klager over at det har vært kaldt. Statistikken viser at det bare har vært 0,2 C° kaldere enn gjennomsnittet. Jeg er fornøyd da jeg ikke er så glad i varme. 



Når det gjelder måker så har det vært en helt grei måned. 57 forskjellige måker med en eller annen ring er sett. 34 Hettemåker, 12 fiskemåker, 6 gråmåker og 5 sildemåker. Totalt er jeg kommet til 248 forskjellige ringmerkede måker, her på Hovindammen, i år.

Jeg hadde ikke forventet å få besøk av svartbak her oppe i juli. Men i år har de vært innom to dager. Det er alltid spennende å se om de er ringmerket eller ikke. I juli har det ikke vært noen. Svartbaken setter sitt preg på stemningen når den lander. Det er få eller ingen som gidder å krangle med dem. Hvis det skulle være en ung liten måke som ikke har lært å holde seg unna, så lærer de det fort.




Svartbak spiser også brød

Den måken som jeg har sett flest ganger i juli er JE88, 2K Hettemåke. Den ble merket her på dammen i september 2014 og er ikke sett noen andre steder. Det har heller ikke neste på lista. Merket som 4K+ på Hovindammen i august 2013. Kanskje de trives her.

Hvis alt går som det skal så kommer fiskemåke ungene i løpet av en ukes tid. Da blir det leven og bråk. De tror at hvis de skriker høyere og lengre enn de andre så får de mer mat. Det anbefales å bruke hørselsvern hvis du har tenkt å oppholde deg blant dem. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar