Søk i denne bloggen

16. februar 2015

Mandag 16. februar 2015


Det er ikke hver dag at det er svartbak Larus marinus på Hovindammen. Det hender at jeg serverer cornflakes til forrett slik at jeg skal få til til å rigge meg til med kamera, stativ og stol. Svartbaken kom ned i det jeg var klar til fotografere. Jeg har lært meg at man skal sjekke kamerainnstillinger først uansett hvilken fugl eller dyr som står foran deg, ellers blir det som regel bare tull og tøys. 

Først et par bilder av svartbak på cornflakes. Så oppdaget jeg at den hadde metallring på høyre fot. Slike oppdagelser skal føre til at man konsentrerer seg om høyre fot og ringen. Det som er vanskelig i slike sammenhenger at måkene står veldig tett og det er nesten umulig å lese noe som helst. Men slike forstyrrelser ordnes med et par never kattemat godt til venstre for svartbaken. Alle gråmåker og kråker forter seg da dit. Kattematt er rangert over cornflakes. Svartbaken var fornøyd med cornflakes og steppet rundt slik at jeg fikk alle tallene på ringen - unntatt det første. Da svartbake var ferdig med å spise cornflakes fra Rema 1000 så dro den sin vei. Litt dårlig gjort, men greit nok. Takk for besøket.


Jeg ringte "Morten Måkefanger" for å dele en slik begivenhet. Han kunne berolige meg med at jeg nok fått med meg alle tallene. Svartbakeringer begynner på 3, eller "tri". Ok - da er det kun 6 tall - 386153, nesten som en stokkand. Jeg hadde egentlig tenkt å klage på at svartbaken spiste opp forretten for gråmåkene. Men ettersom han i mellomtiden hadde sjekket ring nr og sa at denne var merket i Indre Oslofjord i 1999, så droppet jeg klagingen min. Kanskje er det ingen andre som har rapportert inn denne ringen på de snart 16 årene.

I februar 2014 leste også av en gråmåke på Hovindammen - 4191138 -fra samme lokasjon og samme år. Hva blir det neste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar