Søk i denne bloggen

21. februar 2015

Lørdag 21. februar

I dag skulle jeg være lur. Hadde tenkt å møte opp litt tidlig på Hovindammen og så sitte der en stund for å se hvem, av gråmåkene, som kom og dro. Klokken 11:15 på en lørdag er tidlig - for meg. 22 gråmåker og 2 fiskemåker var på plass da jeg kom og det ble fort flere. Kanskje så mange som 100 hvis man tar med de som satt oppe på takene. 

Det hører med til historien at jeg ikke orket å sitte så lenge. Da måkene syntes at det gikk for tregt med matingen så fløy de bare opp på et tak og satte seg. Noen av trærne var lodne av kråker. Der satt de til jeg ble lei og gikk min vei. Jeg har de sterkt mistenkt for å samarbeide om dette, for da jeg gikk min vei styrtet de ned for å rydde opp etter meg.


Dagens nykommer var JAM11, merket som 4K, Bestemt kjønn M, ved Kambo nord for Moss. Plutselig virket fangstfella og et par ringmerkere fikk plutselig mye å gjøre. De var ikke ferdig med ringmerkingen før etter at det var blitt mørkt. Selvfølgelig var det Hovindammen denne valgte å vise seg fram på først. De andre er også velkommen. 


Så var det dagens nebb. I følge fugleboka skal ikke nebbet til gråmåkene se slik ut. Men det er så mange variasjoner på gråmåker at fugleboka stemmer ikke på veldig mange gråmåker. Man kunne nesten rive ut den siden hvor disse er beskrevet.

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar