Søk i denne bloggen

30. mai 2016

Mandag 30. mai 2016

Så var tiden inne for å oppsummere en måned til. Den store konklusjonen er at det har vært en helt OK måned slik Mai pleier å være. Jeg har vært på Hovindammen 19 ganger og sett 86 forskjellige fugler (måker) som har vært ringmerket. Dette fordeler seg på:

  • 60 hettemåker, Chroicocephalus ridibundus)
  • 11 gråmåker, Larus argentatus
  • 10 fiskemåker, Larus canus
  • 5 Sildemåker, Larus fuscus

Dette er 62% flere enn jeg så i mai 2015. Da var tallet 53 fordelt på - 36 hettemåker, 7 gråmåker, 7 fiskemåker, 3 sildemåker. Men jeg er usikker på hvor mange ganger jeg var der. Tallene er ikke direkte sammenlignbar. Bland annet var 28 av de jeg så i mai i år ikke ringmerket i mai 2015.


Når det gjelder de gråmåkene som har vært innom Hovindammen og som er i den alderen at de kunne ha hekket så er det ingen av dem som er sett på noen hekkeplass, så langt i år. Det kan fint være at de holder hoff på et hemmelig sted som ikke så mange vet om. Litt dårlig gjort! De kunne godt ha fortalt hvor de er. Noen av dem dukker sikkert opp når det begynner å bli skikkelig høst. Det samme gjelder for fiskemåkene og sildemåkene. Jeg får snakke litt til dem også.

Hettemåkene er litt for stor jobb å sjekke manuelt. Jeg får heller lage en egen blogg når de fleste av dem har gjort seg ferdig med årets hekking. 20 juli blir det merkelig stille. Da har de fleste fått ungene flygedyktig og da er det bare å komme seg bort fra Norge så fort som mulig. Heldigvis blir noen hengende igjen litt utover høsten.


En stokkand har av og til tatt med seg ungeflokken sin til Hovindammen for å drive svømmetrening og brødspising. Første gangen var det 9 unger men her om dagen kom fru stokkand vandrende over plenen med 8 unger pent på rekke.


En sothøne har bygd seg en helt egen øy med rede på toppen. Det er minst 4 egg i rede og det blir spennende å følge med på om den får fram unger og hvor de blir plassert. Den skulle helst hatt noe siv å gjemme de små inni. I nord øst har jeg sett 2 unger, mens det er 4 i sør vest. De siste var med foreldrene på tur over til plassen min i dag. De lå på land mens A197 gikk i skytteltrafikk med brød som den tigget hos meg. Dette lover bra.

En sothøne fikk ha en uthulet brødskalk helt for seg selv en lang stund. Det intense blikket kommer av at det var en 2K svartbak som kom vandrende mot maten. Svartbaken likte ikke det den så og snudde. Sothøna, A310, ble klekket og vokste opp i sivet i sør vest, sommeren 2015.


En søt liten og trivelig svartbak som var på besøk i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar