Søk i denne bloggen

3. desember 2015

Torsdag 3. desember 29015

I dag var det dårlig med lys på Hovindammen. Hvis sola er å se så er den lav, står sent opp og tidlig til sengs. Det er nå bare 19 dager til det blir bedring på dette. Her i Oslo er det ingen praktisk endring på lyset før langt ut i januar 2016.

Da jeg kom opp til Hovindammen var det ikke en eneste gråmåke å se. Det satt bare noen få kråker oppe i trærne. Etterhvert oppdaget jeg en fiskemåke som satt ute på isen. Da jeg begynte å rigge meg til med stol og stativ begynte det å sirkle noen interesserte fugler over isen. Når jeg kom så langt at jeg delte ut cornflakes var det ganske mange både kråker, fiskemåker og gråmåker.


Gråmåkene klarer seg ganske bra på isen. De er jo satt opp med piggføtter. På bilde over har en av dem satt disse piggene ned. Når isen er veldig glatt har de også problemer. Det blir gjerne en del kollisjoner og knall & fall.

Tilbake til dagens besøk. Det var ikke mange gråmåker som møtte opp, men med litt sirkulasjon blant gråmåkene, brød, kattemat, cornflakes og tålmodighet fikk jeg lest av 7 fargeringer og en metallring. Av disse 8 ringene var det 4 jeg ikke har sett før.


  • J5832, merket som 1K,Kjønn (M) , høsten 2013 i Moss. Sist sett i Oslo januar 2015
  • JAZ39, merket som 1K, i indre Oslofjord i sommer, Denne har vist seg fram nede på havna i august.
  • JAX90, merket som 2K,Kjønn (M) , i Oslo i april. Denne har vært veldig flink til å vise seg fram. Nå også på Hovindammen.
  • J7885, merket som 1K,Kjønn (M) , høsten 2014 i Moss. siden da har den blitt sett en rekke ganger i området.

Det gjelder å være raks hvis man skal sikre seg de beste bitene. 


"Leif" som er en tøff som ikke bryr seg det minste om at den mangler litt farge på fjærdrakten. Noen av oss "tror" vi så denne i Hirtshals i julen 2014. Tilstanden med lite farger heter "leucistic" på fagspråket, og det liker noen å bruke om slike fugler. Leif er Leif!


Jeg har tidligere skrevet at det gjelder å holde seg inne med kråkene da de er en trygghetsfaktor for måkene. Kommer ikke kråkene ned fra trærne så kommer ikke måkene ned fra hustakene. Kråkene varsler når det er skumle fugler og dyr, mennesker inkludert, i område. I dag var det ca 150 kråker på Hovindammen. De kom ned med øyeblikkelig virkning i dag. De vet utmerket hva kattemat er og tar relativt store sjanser for å sanke så mye som mulig. I dag varslet de "som om det skulle være en hønsehauk i området". Måkene fløy opp takene og trærne var helt "lodden" av kråker. Jeg så ingen hauk, men etter en stund begynte alle kråkene å synge:

Who's afraid of the big bad hawk, the big bad hawk, the big bad hawk
Who's afraid of the big bad hawk, we ain't afraid y'all, we ain't afraid, uh
Who's afraid of the big bad hawk, the big bad hawk, the big bad wolf
Who's afraid of the big bad hawk, we ain't afraid y'all, we ain't afraid.


Avslutter med en liten video av kråkene som rydder opp etter meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar