Søk i denne bloggen

9. mars 2015

Mandag 9. mars 2015

I dag var det mye spennende på Hovindammen. Gråmåkene Larus argentatus, kråkene Corvus cornix, noen kaier Corvus monedula, og 5 byduer Columba livia var på plass som vanlig. Dessuten var det en svatbak, Larus marinus, innom og tok fra de andre et stort brødstykke. De latinske navnene er for mine latinske lesere.

Noen av gråmåkene passet på å få seg et bad i en åpen råk langs land. Isen er nok ikke trygg for slike tunge vesener som meg, men ok for fuglene.


Dagens ringer var bare gamle kjente, ingen nye. J5518, J4151, JU6A, J7832, J931A, J302A, J5772 og J5636. De var alle ivrige og ikke det minste redd for meg eller hunder på andre siden av dammen. Det hersket med andre ord fred og fordragelighet - helt til det kom en hønehauk over dammen. Typen på bilde er mer eller mindre fast på Hovindammen. Den er ikke ringmerket, men lett gjenkjennelig.


Om det var hr eller fru hønsehauk Accipiter gentilis er jeg ikke sikker på. Etter størrelsen tror jeg det var fru. Vakthavende kråke varslet i tide så alle kom seg på vingene og angrepet var mislykket. Det var selvfølgelig bra for den gråmåken som hadde hauken etter seg, men ikke bra for hauken som gikk glipp av et måltid. Det var ikke bra for meg heller som gikk glipp av en noen spennende bilder. Det er ikke enkelt å være verken hønsehauk eller skjærefotograf. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar