Søk i denne bloggen

16. mars 2015

Mandag 16. mars 2015

Mørk og grå dag med litt regndråper i luften. Gråmåkene var allerede i posisjon da jeg kom fordi noen akkurat hadde vært og delt ut en god porsjon med skalker og brødrester. Ingen gråmåker med fargering. Av erfaring vet jeg at det å holde ut litt til ofte gir resultater.


Dagens resultat var en 2K gråmåke med metallring. Når det dukker opp slike så jobber jeg gjerne en del med dem for å få fotografert alle tall og siffer. Nå var jeg heldig med at denne. Den spiste både brødsmuler og kattemat. Etter å ha løpt rundt litt satt jeg igjen med ES16074 på øverste linje og MOSKVA på nederste linje. Ringen er rapportert inn til ringmerkingssentralen og da er det bare å vente på svar på hvor den ble merket.


Store og tydelige tall og bokstaver som var helt greie å se.


Fra Russland til Hovindammen, kvalifiserer til "flink måke"

Årets første avlesing av en hettemåke på Hovindammen fant også sted i dag. J6P8, Bestemt kjønn F, merket som 3K+ i Oslo våren 2011. Den har vært sett i Oslo hvert år siden det. Sist sett her på Hovindammen i slutten av mars 2014. Det er ingen rapporter på den fra dens vinterferieplass. 



Sothønene er på plass i nordenden av dammen. A185 ble merket her sommeren 2014, som Kjønn (F) <i>Sett i par eller paring</i>, 2K+. I fjor hekket den sammen med A040. Jeg vet ikke om det var denne som lå litt lengre inn i sivet, men det finner vi ut av etterhvert. 

Sothøne A185

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar