Søk i denne bloggen

1. desember 2014

Mandag 1. desember 2014

Måkene lurte meg i dag. De kom ned med øyeblikkelig virkning, spiste brød og cornflakes i full fart, for deretter å dra sin vei før jeg fikk rigget meg til. Jeg så en voksen med fargering men fikk ikke fotografert den. Kanskje de var fornærmet da det ikke var kattemat å få.


A040 med en av ungene i sommer.

Derimot fikk jeg lest av to sothøner. A025 og A185. De holder til i en råk helt i nordøst, sammen med 6 gakk gakker (Stokkender). Nå vet jeg lite om parforhold blant sothøner, men disse to var da ikke i par i sommer - hvis ikke jeg tar helt feil. Det skjer jo forøvrig stort sett hele tiden. 

A025 Kjønn (M)  holdt til sammen med A028 Kjønn (F) <i>Sett i par eller paring</i> helt i sør, tror det var 5 unger de fikk. A185 Kjønn (F) <i>Sett i par eller paring</i>står innført i manntallet sammen med A040  Kjønn (M) , de holdt til i nordenden av dammen.

A028 holdt til på Smestadammen i fjor og hekket sammen med A074. Den var også innom der i vår men dukket opp på Hovindammen litt senere på våren. A040 holdt til på Østensjøvannet i fjor, men om den hekket der sier sagaen ingen ting om. 

Da blir det spennende å se hvem som dukker opp igjen til våren.

I dag kom det melding om at Hettemåke, JJ14 oppholder seg ved Østre Anlægg i Ålborg. Dette er en helt ypperlig plass å holde vinterferie. http://www.visitaalborg.dk/danmark/ostre-anlaeg-gdk596082 . Denne ble merket på Hovindammen som 2K i september.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar