Søk i denne bloggen

22. januar 2017

Søndag 22. januar 2017

Oppsumeringen av desember og hele 2016 er markant forsinket. Delvis på grunn av forsinkelse fra en av underleverandørene av bilder fra diverse viltkamera og delvis på grunn av egne prioriteringer.

Desember ble en helt fantastisk måned avlesing av 124 gråmåker med en eller annen ring på et eller annet bein. Dette er rekord. I desember 2015 så jeg kun 67 slike ringer. Jeg tror ikke at det er flere måker som som er innom Hovindammen men at det er blitt ringmerket flere gråmåker. 

Tre på topp var.
  • J7832 - 20 avlesinger av 21 mulige
    • 10 åring fra indre Oslofjord
  • JCH23 - 20 avlesinger av 21 mulige
    • Godt voksen fugl. Bare den vet hvor den er klekket
  • 4190702 - 19 avlesinger av 21 mulige
    • Merket som voksen i 2010 i Bærum. 

Den fuglen jeg har sett flest ganger i 2016 har ikke fått fargering. 4190702 står det på metallringen. Kanskje trenger den det heller ikke bortsett fra at det kunne vært spennende å se hvor den hekker og oppholder seg når det ikke er is på Hovindammen. Grunnen til at jeg har greid å se ringen dens så mange ganger er adferden dens og samarbeidet vårt. Når jeg sitter borte med benkene så står den alltid til høyre for meg og når jeg sitter ute på isen ved sivet så står den alltid til venstre for meg. Dessuten så er den så lett å kjenne igjen at hvis det er gråmåke med ring som står rette veien og som begynner på 41 eller slutter på 02 så er det den. Flink måke.


Totalt har jeg i 2016 sett 608 individer/måker med en eller annen ring. Dette fordeler seg på (økning i prosent i forhold til 2015). 
  • 312 gråmåker (51 %)
  • 210 hettemåker (35 %)
  • 53 fiskemåker (9 %)
  • 32 sildemåker (5 %)
  • 1 svartbak (- 50%)


 Den mest overraskende var nok en hettemåke, 2ALP, som var ringmerket som unge i Nord Irland, i 2013. Det er helt vanlig at "Norske" hettemåker drar til til Nord Irland på vinteren men det er ikke vanlig at hettemåkene fra Nord Irland drar til Norge på sommeren. Vi skal holde muligheten for at det bare er vi mennesker som ikke vet bedre. Kanskje har den truffet en kjekk og søt hettemåke der i løpet av vinteren og bare blitt med. Slikt skjer jo hos oss mennesker også. 2ALP har selvfølgelig vist seg fram i Nord Irland igjen. Den og andre fugler kan følges på http://birdingatantrimmarina.blogspot.no/ 

Noen har en eller annen gang fått den ideen at de skulle kvitte seg med noen gullfisk ved å sette dem i ut i Hovindammen. Slikt er så forbudt som det bare kan bli bland annet med tanke på at de nok vil forsyne seg grådig av salamander bestanden i dammen. Generelt er det forbudt å sette ut fisk i dammer og vann uten en veldig god grunn og dispensasjon fra loven. Jeg har samarbeidet med Bymiljøetaten for å se hvor mange det er og om de overlever vinteren eller ikke. Vi gikk på linje på isen for prøve å telle hvor mange som fortsatt var i live. Vi så med sikkerhet 25 levende fisk. I tillegg 
har jeg talt ca 20 døde som lå under isen og senere fastfrosset i isen. En av disse har jeg tatt med til Bymiljøetaten for å med sikkerhet fastslå at det var Gullfisk. Det ble en spennende disseksjon og foredrag om arten, rundt en søppeltønne utenfor resepsjonen. 

Jeg synes at det var for ille at slike fisk bare skulle ligge fastfrosset i isen til ingen nytte. Derfor skaffet jeg meg en øks og hugg løs noen av fiskene og gav disse til kråkene. Kråkene tok seg øyeblikkelig av gullfiskene. Men et menneske hadde jo sett dette fra veien og ringt politiet og varslet at det var en mann med øks på isen på Hovindammen. Politiet kom med to biler. Han som hadde skjold meg seg snudde med en gang og dro igjen. De to andre noterte navn og nr på øksemannen og slo av en prat. Om de skjønte poenget med å hugge løs gullfisk for å gi dem til kråkene vet jeg ikke men de akseptert det. Dette var hyggelige folk som bare utførte jobben sin. At dette gikk litt utover meg får jeg tåle.


I fjor vinter hadde jeg to gråmåker med langt nebb. I år er det bare en. Stilig type men den må legge nebbet flatt ned på isen når den skal spise cornflakes. 


Skal man ha besøk av svartbak må man trå til med litt ekstra snadder. Det holder ikke med kneippbrød, cornflakes og kattemat. Rundt juletider blir det gjerne litt kjøtt som de ikke får solgt i butikkene. Nå har de begynt å selge dette til halv pris når det nærmer seg holdbarhetsdato. På bildet over er svartbaken i sving med å forsyne seg med grise/svine knoke. På filmen under har de fått servert ribbe. 

 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar