Søk i denne bloggen

9. juni 2016

Torsdag 9. juni 2016

Siden forrige innlegg har jeg passert antall avleste hettemåker på Hovindammen i forhold til i fjor. I 2015 så jeg 128 hettemåker som var ringmerket. Dette tallet er nå 135. Akkurat som annen "business" så bør det være "double-digit growth" eller tosifret vekst. Foreløpig er er veksten på bare 4 prosent. Trøsten er at det er enda en måned før hovedtyngden av de voksne stikker på vinterferie. Det gjør de så fort de har fått ungene på vingene. Noen blir igjen en stund og ungene drar ikke før det passer dem.

En vakker sommer i forrige uke satt jeg på plassen min og fulgte med på måkene så godt jeg kunne. Så hørte jeg et sus som jeg ikke kunne skjønne var. Tilfeldigvis så jeg oppover mot plenen og der regnet det - mye. Hos meg var det ikke en dråpe akkurat da, men regnet kom sakte og pent i min retning. Det var bare å søke tilflukt under et tre mens regnværet gjorde seg ferdig. Det tok forøvrig ikke mange minutter.


Av en eller annen grunn så dukket det opp en 2K (2. leveår) sildemåke. Egentlig så skal disse være langt sør i Europa eller på det Afrikanske kontinent. Men av og til så tar disse seg en tur. kanskje bare for å hilse på oss.


J406A ble ringmerket som unge sommeren 2013 i indre Oslofjord. Den er sett i Spania og Frankrike med jevne mellomrom siden høsten 2013. Tidligere denne uken var den på Hovindammen. Om den har noe hekking på gang et eller annet sted vet jeg ikke, men den er gammel nok til å bedrive slikt.


Tre sothøne par har fått fram unger mens et par fortsatt bedriver ruging. De som ble klekket først er blitt store og fine. A197, som er far til denne gjengen er stadig innom og henter seg brød eller cornflakes til ungene. Ungene har, de siste dagene, fått lov til å bli med bort for å øve seg på å tigge og på å finne mat selv. Den største kunne kanskje vært ringmerking, men det har ikke passet seg slik. Det var noe med en moped og så er det andre oppdrag å ta hensyn til. Selvfølgelig er det fritt fram for alle som har ringer og lisens til å fikse saken.



Fatteren, A197, skulle jage en annen sothøne. Det var bare det at det lå en svane i veien. Fatteren bare tok fart og løp over svanen. Jeg tror ikke jeg har sett en så forbauset svane noe gang. Filmen under viser ungene mens de pusser fjær og slapper av.



Til slutt et veldig kort filmklipp av en kråke som plager en gråmåke, noe de er veldig flinke til.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar