Søk i denne bloggen

4. mars 2015

Onsdag 4. mars 2015

Endelig ble det litt som kunne brukes på Hovindammen. Gråmåkene og kråkene skuffet meg ikke de møtte fram og klaget ikke på maten heller. Det var ikke mange gråmåker som var der når jeg kom men flere stakk innom for en matbit og kanskje for å hilse på.


J5858 er en stolt gråmåke, Kjønn (M) , mer enn 6 ¨år og masse erfaring. Den er ikke til å spøke med

Totalt fikk jeg lest av 10 fargeringer og to metallringer, alle på en av føttene til en gråmåke. 4190702, er den gråmåken jeg har sett nest flest ganger i løpet av vinteren. Denne ble merket i Sandvika i 2010. Med 27 avlesinger er det bare J7832 som har vist seg fram flere ganger i vinter. Den andre med metallring 4236744 ble merket i indre Oslofjord sommeren 2006, som unge, og ikke inn rapportert til ringmerkinssentralen (Stavanger Museum) før. Det kvalifiserer til klassifisering "Flink måke". Dessverre fikk jeg ikke noe bilde av den da jeg var veldig ivrig på å fotografere ringen.


J7564, Merket som 3K, Kjønn (M)  i Moss vinteren 2014. Den var innom Hovindammen en tur i fjor vinter også. I dag hadde den mest lyst til å krangle med kråkene om et stort brødstykke. Jeg pleier å hule ut enden på brødet slik at de har noe å drive med.


J6UA, merket som 2K, Kjønn (M) , i Moss høsten 2013. Den var fast gjest på Hovindammen både i fjor vinter og i vinter. Den er ikke av de største men veldig flott med ganske mørkt hode. 

Totalt 5 nye gråmåker med ring i dag. Metallring 4236744 har jeg allerede presentert. Da andre er:
  • J8427, Klekket og merket i indre Oslofjord sommeren 201. Denne har blitt sett i Oslo men dette er første gang den er rapportert fra Hovindammen.
  • J8119, Modell 2014 fra Arendal. Sett i Moss, Oslo, Sandvika og nå på Hovindammen. 


  • J640A, merket som 1K, Kjønn (M) , i desember 2014. Den har fått en note i registreringen som "Bergenshybrid". Dette er en uvitenskapelig klassifiser som jeg ikke skal gi meg ut på å forklare til siste desimal, men det er en lys måke. Dumt at jeg ikke fikk skikkelig bilde av den da jeg ikke synes den ser så lys ut. Kanskje den vokser det av seg.
  • J8453, Merket som 1K, Kjønn (M) , på havna i august. Den er sett mange plasser i Osloområdet. Nå også på Hovindammen.
Så langt i vinter har jeg lest av 112 forskjellige måker på dammen. Det er ikke usannsynlig at det blir flere. Om 3 uker dukker hettemåkene opp fra vinterferie i Europa. Da kommer gråmåkene til å få seg en overraskelse. Hettemåkene er mindre raskere og skriker mye mer enn gråmåkene, som kommer til å bli totalt utkonkurrert. Akkurat som i fjor og årene før der igjen kommer de til å stå å se på sirkuset og skjønner neppe noen ting som helst. Det blir både gøy og spennende.


Dagens oppfordring fra denne gråmåken er å få aggresjon, frustrasjon og andre tilstander ut. Skrik ut og bli ferdig med det. En god repetisjon er heller ikke å forkaste.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar