Søk i denne bloggen

11. februar 2015

Onsdag 11. februar 2015

Før var det alltid kråkene som oppdaget og møtte meg når jeg kom til Hovindammen. Gråmåkene har i den senere tid overtatt denne rollen. De fly rundt og piper, sitter et stykke foran meg - letter og lander igjen og alle vet hvor vi skal. Vanligvis har jeg fast plass ved en benk på vestsiden av dammen, men i den senere tid har jeg sittet nede på isen. Det spørs om jeg ikke må slutte med dette da det braket og smalt mye i isen. Jeg tror at vannstanden har sunket slik at det er hulrom under isen.

Totalt leste jeg av 11 ringer i dag. 2 metallringer og 9 plastringer. Hele tre nye ringmerkede gråmåker. 


  • J911A, merket som 1K, Kjønn (M) , nede på havna like før nyttår. Sett flere ganger av andre.




  • J7304, merket som 1K,  Bestemt kjønn M i Moss høsten 2013. Denne er også sett av andre både i Moss og i Oslo. Er nå inne i sitt 3. kalenderår - 3K.



  • J781, Bestemt kjønn M, merket som 2K for et drøyt år side i Moss. Dette er første gang jeg har sett den på Hovindammen i denne sesongen, men den var en av de faste gjesten vinter 2013/2014. Den ble også sett her på Hovindammen av Eric for tre dager siden.
Det var mye måker i området i dag. Kanskje så mange som 300. Men bare ca 50 - 60 kom ned på isen. Fra tid til annen så stikker alle måker og kråker av og da var det en ganske stor flokk som sirklet omkring. Jeg så ingen rovfugl men adferden var som om det skulle være noe slik i området. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar