Søk i denne bloggen

28. februar 2019

Torsdag 28. februar 2019



Februar måned er over og det er på tide å oppsummere denne månedens funn på Hovindammen. Selvsagt er det også viktig at jeg har hatt det gøy - denne måneden også.

Den største nyheten er at badesesongen er innledet på dammen. Neida - jeg har ikke gjennom isen - enda. Derimot er det en liten åpning i isen på vestsiden hvor det kommer ut et rør. Her renner det gjerne ut litt vann og når det har vært så mildt som det har vært muligheter for både gråmåker, svartbak, kråker og byduer til å vaske seg. 

Det har vært mildt at den første ringduen Columba palumbus viste seg fra allerede 21. februar. Kanskje dukker det opp flere fugler som har vært på vinterferie. Hvert år håper jeg på at hettemåkene dukker opp tidlig, men de holder seg fortsatt til at 20. mars er en fin dato å dukke opp på.


Leif, J000A har vært innom, men bare en tur. Hvor mange gråmåker som har møtt opp på Hovindammen i februar vet jeg ikke. Men 108 med en eller annen ring har vist seg fram for meg. Dette er bare 2 mindre enn i fjor. Hadde det vært skuddår så hadde det kanskje blitt tangering. Av de spesielle var JX903 som ble merket som "Ikke flyvedyktig" unge på Hornøya ved Vardø, sommeren 2016. Den er ikke sett siden april i fjor så hvor den vært i mellomtiden er ikke godt å vite. Det er ikke uvanlig at gråmåkene stikker av og kommer tilbake etter et år eller tre. 

Den største skandalen er at JER14 ikke har møtt opp hele 2 ganger i februar. JER14 ble merket som unge i Oslofjorden sommeren 2016. Ettersom jeg har rapportert den inn 308 ganger fra Hovindammen så regner jeg den som fast. Jeg er usikker på om den skal hekke i år eller ikke. Den er vel som 4K å regne i år. Kanskje er den en hann og har fått beskjed om å sitte på en spesiell plass og holde av akkurat denne plassen til det blir tid for å bygge rede. 


Svartbakene begynner å få sansen for Hovindammen. I februar var det 14 forskjellige ringmerkede svartbak innom. De fleste er kjenninger fra den nære fortid. I dag dukket det opp en svartbak med bare metallring. Den var merket som unge sommeren 2006. Den var innom dammen et par ganger i 2017 så den viste nok om stedet. 



Kråkene er som kjent noen luringer. Hvis jeg forlater stolen min så er de der med øyeblikkelig virkning. De fikser hull i det meste på sekunder. På tross av at jeg har truet dem med at jeg kjenner opptil flere med både lisens og ringer, så holder de ikke opp med dette. Etter skriftlig anmodning så har jeg holdt opp med å gjemme litt kattemat til kråkene. Jeg pleide å mate dem, litt ekstra, på et sted hvor ikke måkene ikke så hva som foregikk. 


Her har kråkene samlet seg, sammen med et par gråmåker og en svartbak, for å ta knekken på en meise bolle. 


Februar er tiden for å danne par. For måkene altså! Her har JCH23 kapret en flokk make. Flere andre har også bedrevet kurtise og mer blir det. 


Disse to svartbakene har nok også kommet til en enighet om å få fram tre flott unger, bare det blir litt varmere i været. Hadde de ikke vært enig om noe slikt så hadde de neppe spist av samme svineknoken. Dette drev de på med lenge. Generelt er det nulltoleranse for måker som er mindre, men nå går det fint å dele maten med den utkårede. Med andre ord så går det an for svartbaker også å oppføre seg.

Som vanlig kommer vel hettemåkene ca 20 mars. Omtrent samtidig dukker det sikkert opp noen sildemåker. Da blir det liv. Kanskje dukker det opp noen grågås og kanskje de første hvitkinngåsene kommer i slutten av måneden. Det er trivelig med besøk av grågås, men de blir fort litt storforlangende. De stiller seg opp slik at de dekker hele feltet hvor jeg kan kaste mat. Stakkars små søte måker får da nesten ingen ting. Det verste som kommer til å skje i slutten av mars er et isen blir borte. 

Uansett - Flinke måker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar