Søk i denne bloggen

27. juni 2015

Fredag 26. juni 2015

Juni måned begynner å nærme seg slutten og med det så er halve året over. Det er bare å glede seg til at en fortsatt fin sommer og en fin høst. Etterhvert så kommer årets måkeunger innom dammen og da kan det dukke opp mye spennende.


Bloggen begynte med at jeg skulle ha et sted å notere ned de måkene som var merket.  I juni har jeg ikke vært veldig aktiv men noen ringer har jeg fått lest. Det er blitt 50 forskjellige måker med forskjellige ringer. 

  • 10 fiskemåker, Larus canus
  • 6 gråmåker, Larus argentatus
  • 26 hettmåker, Chroicocephalus ridibundus
  • 8 sildemåker. Larus fuscus
Totalt for 2015 har jeg nå lest av 220 ringer på 220 forskjellige måker på Hovindammen. 



I år har tre par sothøner fått ut unger. Jeg er usikker på hvor mange unger men det er et sted mellom 10 og 15. I år har også to stokkender tatt med ungene sine opp på dammen. Hvor de har hekket vet jeg ikke.


Kaiene nyter det fine været. Nå er det ikke vanskelig å finne smådyr og mark i gresset.


Det er aldri feil å avslutte med et bile av en skjære.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar