Søk i denne bloggen

5. mars 2015

Torsdag 5. mars 2015

Jeg har tidligere på denne bloggen lovet måkene kake når jeg passerte 100 avleste ringer. Hadde først tenkt på en slik kake hvor en eller annen kunne sitte inne og sprette ut på et gitt signal, men jeg fikk ikke noen til å være inne i en slik kake. Selvfølgelig kunne jeg ha laget en skikkelig kake med krem og masse gode saker. Dette ble det ikke noe av så jeg pønsket ut en ny ide som jeg satte ut i livet i dag. 

Jeg tenkte å lage et festmåltid med litt ekstra måtte være fint. På Rema 1000 har de nå fersk torsk / skrei til en hyggelig pris. Derfor kjøpte jeg en pakke med en halv fisk, 970 gram fisk av beste kvalitet. Først serverte jeg forretten bestående av cornflakes. Den falt øyeblikkelig i smak og det var stor stemning. Gråmåkene var helt med og forsynte seg grådig. Mens forretten ble fortært la jeg ut fisken på isen og pyntet, etter beste evne, med kattemat.


Alt lå til rette for et hyggelig måltid for gråmåkene og kanskje en eller annen kråke. Da skjer det. Alle stikker sin vei. Ingen vil ned på Hovindammen. Noen få sirkler en stund og piper som de pleier å gjøre når de har bestemt seg for å være vanskelig. Nå er jeg en relativt tålmodig person, når det gjelder fugler. Jeg vet at det bare er å vente så kommer de nok ned igjen. Så ekkel kan de da ikke være mot meg som har foret dem jevnt og trutt gjennom hele vinteren - eller?


Etter mye venting og lokking med både brød og kattemat langt ut på isen så kom noen av dem ned ned og spiste kattematen som lå som en sti i retning hovedmåltidet - fisken. Plutselig var det stor stemning igjen og det var om å gjøre å spise raskest. Flere gråmåker kom ned og flokken nærmet seg fisken. Endelig litt lønn for stor tålmodighet, tenkte jeg! Hva skjer så? Jo gjengen spiste opp hvert eneste bit av kattematen og rørte ikke fisken. Snakk om utakknemlig gjeng. 


Nå skal det legges til at to nye gråmåker med plastring viste seg fram i dag. Begge har ganske så spesielle plasser å vise seg fram på.
  • J6018, ble merket som 4K+, Bestemt kjønn M, i indre Oslofjord våren 2013. Der var den ikke lengre enn den måtte være. I slutten av august, 2013, var den i Hirtshals, Danmark. Neste gang den viste seg fram var i slutten av januar 2014 i Rotterdam, Nederland. For et år siden var den innom Langvannet i Lørenskog. Siden den gang har ingen rapportert den inn, før den i dag møtte opp på Hovindammen. Flink men rastløs gråmåke.

  • J569A, merket som 2K, Kjønn (M) , i Askim, Østfold sist i januar i år. 11 dage senere var den i Langesund, Telemark. I dag var den på Hovindammen i Oslo. Kanskje den også er litt rastløs.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar