Søk i denne bloggen

22. januar 2015

Torsdag 22. januar 2015

I dag har jeg satt det Svenske flagget øverst på bloggen. Hvis noen skulle ha lyst til å lese mer om det Svenske flagget kan de gjøre det her. Det er bedre at jeg skriver litt om den 2K gråmåken med Svensk ring som var innom Hovindammen i dag. 

Det hender fra tid til annen at det dukker opp en ring akkurat når jeg ikke har mer mat igjen og er i ferd med å gå min vei. Akkurat det - skjedde i dag. Plutselig står det bare en gråmåke med bare metallring på høyre fot. Jeg ser jo at ringen er full av snø, men slike hindrer meg ikke fra å ta noen bilder. Dårlig lys i kombinasjon med snø er ikke det beste for autofokusering. De første bildene viser 288 og masse snø, men tallene står øverst på ringen og det gjør de ikke på Norske ringer. Selvfølgelig var det en annen gråmåke som skulle stå i veien - lenge. Slikt er irriterende, men det er bare dumt å reise seg opp for å skifte posisjon. Sjansen for at alle flyr sin vei er for stor. Men etter at den fremste gråmåken hadde kranglet med en kråke så går den sin vei. Da legge den måken med ring seg ned. Ny venting. Litt små krangling og den reiser seg igjen. Nå har litt av snøen smeltet mens den hadde foten inne i fjærdrakten. Da får jeg bilde av 90A. Det er nok til å skjønne at ringen og måken er fra Sverige. Ny runde med venting mens argentatusen  legger seg ned igjen. Den ligger ikke nede så lenge før den har reist seg igjen og nå har både det meste av snøen smeltet og ringen snudd seg litt. Da får jeg bilde av resten av tallene. Litt flaks, litt tålmodighet og noe erfaring førte denne gangen til et vellykket resultat. Selvfølgelig går det også varme tanker til Bymiljøetaten som har sørget for brøyting rundt Hovindammen

90A91288 er nå meldt inn via Stavanger Museum så får vi vente på svar derfra og se hvor den er merket. 


Flink måke.


Dett er ikke toppen av den Svenske måken, men en voksen gråmåke. Jeg syntes den var så fin at jeg bare måtte legge ut et bilde av den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar