Søk i denne bloggen

22. desember 2014

Mandag 22. desember 2014

En av de tingene jeg lurte på da jeg startet denne bloggen var om det var de samme måkene som var innom hver dag eller om det kom nye til hele tiden. Det lurte jeg på i fjor vinter også men da gjorde jeg ikke noe med dette. I år har jeg i det minste lagt inn ringene, som jeg har sett, som etikett til bloggen. 


Kråkene rydder opp etter meg.

Det er vel ingen konklusjon men det kan se ut som om det er noen som har Hovindammen som en av sine faste plasser og noen er bare innom.

  • J8667, en unge fra indre Oslo fjord - i år- er den som har vært her flest ganger. Den har jeg sett 15 ganger av 25 mulige. Det er 60 % frammøte. I går var den helt ned på havna og det uten å ha spurt om lov.
  • J7832, Klekket og merket i indre Oslofjord i 2006. Denne har 44% frammøte.
  • 4190702, Merket som 4 K+ (Minst 4 år) i 2010, i Sandvika. 28 % frammøte.
  • 4275139, Klekket og merket i Østfold i år. 16 % frammøte.
  • JU6A, Klekket sommeren 2012 på ukjent sted. Merket for et år siden i Moss. Dette var en av de faste i fjor vinter. 16 % frammøte på denne også.
  • Den som har flydd lengst for å komme til Hovindammen er HT17.5807. Finsk gråmåke. Ble merket som unge i sommer. Den har jeg sett to ganger.
Flinke måker.

4 avlesinger av ringer i dag. Måke ring nr 62 ble J8234, Dette er en av årets produksjon fra Indre Oslofjord.


Siste bilde før jul blir en kaie, Corvus monedula. Det er ikke ofte at den blander seg inn i kampen om brød. Den er litt forsiktig av seg og kommer ikke fra før det verste har roet seg. Les mer om kaia her

God jul til både lesere og bidragsytere - altså måker, kråker, skjærer, kaie, trekryper og hønsehauk. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar