Søk i denne bloggen

12. desember 2014

Fredag 12. desember 2014

I dag ble det 4 nye måker med ring og da har jeg sett 47 forskjellige ringmerkede måker på Hovindammen siden slutten av oktober. Totalt ble det lest av 8 ringer. 3 med metallring og 5 med fargering.

De nye er:
  • 4230536 - Bestemt kjønn M Klekket og merket i 2009 i indre Oslofjord. Tror det var i forbindelse med et kurs i ringmerking. Noen har snudd ringen opp ned. Dette er 5. gangen jeg leser denne ringen. En gang ved Operaen og fire ganger på Hovindammen.
  • J2878 - Merket som 3K på havna vinteren 2011. Rastløs type som streifer mye omkring og liker å vise seg fram for folk som meg. Den er blitt sett på følgende steder:
    • Oslo, Drøbak, Oslo, Fredrikstad, Mandal, Moss, Fredrikstad, Mandal, Fredrikstad, Oslo

  • J8303 - Merket som 2K i Moss i vinter. Den har streifet litt rundt på Østlandet, men dette er første observasjon i Oslo. 
  • J7784 - Bestemt kjønn M Denne er også merket i Moss i vinter. Den ble sett i Oslo i mars og i Askim i November. 

Stilig type dog litt "overbitt"


Det er mye fint ved å mate måker, en av dem er at man slipper å rydde opp er seg. 

Dagens tabbe var at jeg glemte å spørre hva han het, han som kom bort og slo av en prat. Dette var ikke en måke men et menneske. Menneske var interessert i fugler og hadde rapportert inn en del fra dammen, både hvitkinngås og måker. Får håpe jeg treffer han igjen. 

1 kommentar:

  1. Imponerende forskningsarbeid! Riktig god jul til deg og dine John!

    SvarSlett